HINET Wi-Fi に急に接続できなくなりました/Why do I suddenly lose connection to HINET Wi-Fi?

「HU-CUP」は5GHzのみでの提供とし,セキュリティを考慮してWPA2/WPA3による認証が必要となります。一部の古い機器(5GHz帯に未対応、WPAのみサポート)では接続できません。その場合はeduroamをご利用ください。

アカウントにロックがかかっていませんか?

アカウントの「年度更新」や「利用確認」等をしていない方は、アカウントにロックがかかり、ネットワークに接続できなくなっています。
その場合は、メディアセンターの窓口にお越しいただくか、「メディアセンター利用登録システム」に広大IDでログインし、ロック解除を行ってください。

接続する際のユーザ名・パスワードに、間違いはありませんか?

接続する際の「ユーザ名」は IMCアカウント です。([学部生の場合の例] 広大ID:B150123、IMCアカウント:b150123)

  • 進学等でIMCアカウントが変わった
  • パスワード変更をした

この場合は、以前の Wi-Fi 接続設定を削除しないと接続できない場合があります

下記は各OSでの設定削除方法です。参考にしてください。

Windows10/11
  1. タスクバーの Wi-Fi アイコン をクリックし、Wi-Fi の一覧を表示する
  2. "HU-CUP" で右クリックし、「削除」をクリックする
  3. 再度、タスクバーの Wi-Fi アイコン をクリックする
  4. Wi-Fi 一覧から"HU-CUP" をクリックし、再度接続する

※"HU-CUP" で右クリックして「削除」が表示されない場合は、Wi-Fi の一覧表示下にある「ネットワークとインターネットの設定」をクリックし、「Wi-Fi」ー「既知のネットワークの管理」をクリックして、表示された一覧の中の"HU-CUP" を選び、「削除」をクリックしてください。

Mac OS
  1. Wi-Fi アイコン をクリックし、一覧から「ネットワーク環境設定」をクリックする
  2. 「ネットワーク」の画面右下の「詳細」をクリックする
  3. 「Wi-Fi」タブの画面に使ったことがあるネットワーク名の一覧が表示されるので、
      “HU-CUP” を選び「-」をクリックして一覧から削除する
  4. 「OK」をクリックして「ネットワーク」の画面に戻り、「適用」をクリックする
  5. Wi-Fi アイコン をクリックして一覧から「Wi-Fiを切る」にし、Wi-Fi の OFF ---> ONをする
  6. Wi-Fi アイコン をクリックし、一覧から再度接続する
iPhone
  1. Wi-Fi をONにし、一覧を表示する
  2. 削除したい ネットワーク名(SSID) “HU-CUP”の右端にある i マークをクリックする
  3. 表示された画面の「このネットワーク設定を削除」をクリックし削除する
  4. Wi-Fi を OFF ⇒ ON する
  5. 再度、一覧から接続する
正しいSSIDを選択していますか?

 学内者:HU-CUP
 学外者:eduroam(ゲストアカウントが必要です)

ルート証明書が正しくインストールされていますか?

通常は自動更新されますが、まれにできていないパソコンがあります。
こちらのFAQを参照してください。

IPアドレス、DNSサーバアドレスが自動取得になっていますか?

IPアドレス、DNSサーバが自動取得になっているか、設定の確認を行ってください。

-----

"HU-CUP” is available only at 5GHz.
WPA2/WPA3 authentication is required for security reasons.
Some older devices (not supporting 5GHz band, supporting only WPA) cannot connect to it, in which case, please use eduroam.

The following is a list of possible causes.

・Your account is locked.
    If “Account Renewal” or “Account Confirmation” has not been performed, your account will be locked, and you will be unable to connect to the network. 
    In this case, please visit the Media Center counter or log in to the “IMC Registration System”with your HIRODAI ID to unlock the system.

・There is a mistake in the user name or password when connecting.
    The “user name” for the connection is the IMC account.
    ([Example for undergraduate students] HIRODAI ID: B150123, IMC account: b1501223)

In the following cases, you may not be able to connect unless you delete your previous Wi-Fi connection settings.
・IMC account has been changed due to higher education, etc.
・Password has been changed.

The instructions for deleting settings for each OS are listed below. Please refer to them.

Windows10/11
1. Click the Wi-Fi icon on the taskbar to display the Wi-Fi list.
2. Right-click on “HU-CUP” and click “Delete.”
3. Click the Wi-Fi icon on the taskbar again.
4. Click “HU-CUP” from the Wi-Fi list and reconnect.
※If "Delete" doesn't appear after right-clicking "HU-CUP", go to "Network and Internet Settings" > "Wi-Fi" > "Manage Known Networks", select "HU-CUP", and click "Delete".

Mac OS
1. Click the Wi-Fi icon and click “Network Preferences” from the Wi-Fi list.
2. Click on “Details” at the bottom right of the “Network” screen.
3. A list of network names you have used will appear on the “Wi-Fi” tab screen.
    Select “HU-CUP” from this list and click “-” to remove it from the list.
4. Click “OK” to return to the “Network” screen and click “Apply".
5. Click the Wi-Fi icon and select “Turn off Wi-Fi” from the list, then switch Wi-Fi from OFF to ON.
6. Click the Wi-Fi icon and reconnect HU-CUP from the Wi-Fi list.

iPhone
1. Turn on Wi-Fi and display the list.
2. Click the i mark to the right of the network name (SSID) “HU-CUP” to be deleted.
3. Click “Delete this network setting” on the displayed screen to delete it.
4. Switch Wi-Fi from OFF to ON.
5. Connect to HU-CUP from the Wi-Fi list again.

・You have not selected the correct SSID.
    The correct SSID name is “HU-CUP” for Hiroshima University Members and “eduroam” for off-campus users.
 A guest account is required for off-campus users.

・The root certificate is not installed correctly.
    Usually it is automatically updated. However, in rare cases, some computers are not able to do so.
    Please refer to this web page

・IP address and DNS server address are not obtained automatically.
    Please check if the IP address and DNS servers are set to obtain automatically